SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

EMARET BAHSİ

<< 1891 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

130 - (1891) حدثنا يحيى بن أيوب وقتيبة وعلي بن حجر. قالوا: حدثنا إسماعيل (يعنون ابن جعفر) عن العلاء، عن أبيه، عن أبي هريرة؛

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال (لا يجتمع كافر وقاتله في النار أبدا).

 

{130}

Bize Yahya b. Eyyub ile Kuteybe ve Alî b. Hucr rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İsmail (yanî İbni Ca'fer) Ala'dan, o da babasından, o da Ebu Hureyre'den naklen rivayet etti ki, Resulullah (Sallalldhu Aleyhi ve Sellem) :

 

«Bir kafir İle onun katili ebedîyyen cehennemde bir araya gelmez!» buyurmuşlar.

 

 

131 - (1891) حدثنا عبدالله بن عون الهلالي. حدثنا أبو إسحاق الفزاري، إبراهيم بن محمد عن سهيل بن أبي صالح، عن أبيه، عن أبي هريرة. قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (لا يجتمعان في النار اجتماعا يضر أحدهما الآخر) قيل: من هم؟ يا رسول الله! قال (مؤمن قتل كافرا ثم سدد).

 

[ش (سدد) معناه استقام على الطريقة المثلى، ولم يخلط].

 

{131}

Bize Abdullah b. Avn El-Hilalî rivayet etti. (Dediki): Bize Ebu İshak El-Fezari ibrahim b. Muhammed, Süheyl b. Ebî Salih'den, o da babasından, o da Ebu Hureyre'den naklen rivayet etti. Şöyle demiş: Resulullah (Sallalldhu Aleyhi ve Sellem):

 

«Cehennemde ikisi bir bîrine zarar verecek şekilde bir araya gelmezler.» buyurdu.

 

— Kim onlar ya Resulaliah? Denildi.

 

«Bir kafiri öldürüp sonra doğru yolu tutan mü'mini» cevabını verdi.

 

 

AÇIKLAMA:

 

Hadîs-i Şerifin birinci rivayeti hakkında Kaadî İyad şunları söylemiştir:

 

«ihtimal bu hal, cihadda bir kafir öldüren kimseye mahsustur. Ve kafiri öldürmesi günahlarına keffaret olur; hatta onlardan dolayı hiç azab görmez. Yahud hususî bir niyete veya hususî bir hale göredir. Bir de o kimsenin A'raf da (cennetin dışında) evvela habsedilmek gibi ateşden başka bir şeyle cezalandırılması, fakat cehenneme girmemesi dahî ihtimal dahilindedir. Yahud ateşle cezalendırılır da kafirlerin olmadığı bir yerde cezalandırıldığı için ikisi bir yere gelmez.»

 

ikinci rivayetindeki «ikisi bir birine zarar verecek şekilde bir araya gelmezler.» ifadesini Kaadi lyaz mana i'tibarı ile müşkil görmekde ve: «Bu hususta en güsel açıklama işaret ettiğimiz gibi şayet cezayı hak etti ise ikisinin aynı zamanda bir araya gelmemeleridir. Çünkü kafirle beraber cehenneme girmek onun için ayıptır. îmanı ve o kafiri öldürmesi kendisine bir fayda vermemiş demektir...» mutaleasını İleri sürmektedir. Kaadi'ye göre bu rivayet mana itibarı île yukarıdaki «Allah iki kimseye güler hadîsi gibidir. Yani kafir müslümanı öldürür; müslüman cennetlik olur. Sonra kafir de müslüman olup harbde şehîd düşer. Böylece ikisi de cennete giderler.

 

Bazıları bu rivayetin bir hangi ravî tarafından değiştirilmiş olduğuna kaaildirler. Onlara göre hadîsin doğru rivayeti «Bir mü'mini kafir öldürür de sonra o kafir doğru yolu tutarsa..» şeklindedir.

 

Bu takdirde: «Cehennemde ikisi bir birine zarar verecek şekilde bir araya gelmezler.»   cümlesi: azab için cehenneme girmezler, manasına gelir...